tisdag 24 augusti 2010

Ger verkligen konkurrens bättre tillgänglighet?

Jag har roat mig med att lyssna på en intervju med landstingsråd Anna-Karin Klomp (KD) på Radio Uppland. Där upprepar hon som ett mantra att konkurrens ger ökad tillgänglighet per automatik, detta trots att journalisten pekar på att tillgängligheten till de vårdcentraler som privatiserats under mandatperioden har försämrat sin tillgänglighet. Nästa, något naiva, kommentar är att en vårdcentral med låg tillgänglighet ändå måste stänga om den inte får några patienter. Detta är något vi har hört många gånger förr. Oftast från landstingsråd Ismail Kamil (FP). Själv tror jag att den borgerliga majoriteten kraftigt överskattar rörligheten bland länets patientgrupper.

Om jag bor i Sävja och är kraftfullt missnöjd med den låga tillgängligheten som Sävjas nyligen privatiserade vårdcentral visar upp gäller det att jag är just rörlig eller bilburen för att byta husläkare. Heter jag Anna och är 87 år och går in på OmVård.se för att se vilken närliggande vårdcentral jag borde byta till får jag reda på att tillgängligheten till Gottsunda Vårdcentral är ganska bra. Det krävs bara en bussresa på ca en halvtimme för att ta sig dit. Jag kan också byta till Fålhagens VC med en något kortare bussresa men då krävs att jag är pigg i benen så att jag klarar promenaden från Centralstationen till Fålhagen.

De borgerliga företrädarna tycker troligen också att det kommer att bli fantastiskt för alla barnfamiljer och pensionärer i Bålsta och Öregrund att ha massor med alternativ att välja mellan nu när privatiseringen står för dörren. Medborgarna kanske inte gillar att få ännu sämre tillgänglighet med det privata alternativet men då är det bara att byta. Enköping och Östhammar ligger ju nästan på gångavstånd.

Susanne Eriksson
Pol sekr (S)

1 kommentar:

  1. Vad bra att du har använt OmVård.se för att testa tillgängligheten för "Anna i Sävja"! Vi skulle mycket gärna vilja lägga till aspekten om det är praktiskt möjligt att ta sig till vårdcentralen med till exempel kollektivtrafik, det är avgörande för många. Tyvärr har vi inte möjlighet att göra det idag, men det är en tanke vi kommer att ta med oss i det fortsatta utvecklingsarbetet.

    SvaraRadera