tisdag 26 maj 2009

Buller och utsläpp inga problem för landstingsledningen

Min måndag ägnades till stor del åt remissvar gällande civil flygplats på Ärna. Dagen började med landstingsstyrelsen där vi i oppositionen presenterade vårt alternativa förslag till remissyttrande. Vi pekade där på vilka stora hälsoproblem ökade utsläpp och ökat buller får på de närboende. Den aspekten saknades helt i borgarnas remissvar. Vi pekade naturligtvis också på vilka effekter en civil flygplats får på miljön. Borgarna å andra sidan missade nog att det var en miljöprövning som var ute på remiss. I sitt remissvar pekade de ut ambulansflygets vara eller inte vara som ett tungt skäl till att säga ja till civilt flyg. Jag anser att de helt missförstod frågeställningen och att de till råga på allt hade fel i sak. Läs mer om detta på Erik Pellings blogg.

I och med att jag sitter i kommunfullmäktige fick jag även äran att lyssna på den 4 timmar långa debatten om Ärna där. Här fick jag lyssna på borgliga argument som ökande turism och därigenom många nya jobb. Jag tror nog säkert att många turister kommer att välja att flyga till Ärna men att tro att de kommer att stanna och turista i Uppsala för att vi har en lågprisflygplats är mer än naivt. De far nog raskt vidare till Stockholm eller någon annan ort som är det egentliga målet. De som stannar i Uppsala hade gjort det ändå. Jag kan bara se till mig själv, när jag flög lågpris till Frankrike valde jag att turista i Paris inte i Beauvais (jag var till och med tvungen att slå upp namnet nu).

Som slutkläm kan jag bara säga att gårdagen visade prov på att den moderatledda borgliga majoriteten i landstinget såväl i kommunen inte tar klimat- och miljöfrågorna på allvar. Det går bra att prata om att ta ansvar för klimatet men när det väl kommer till kritan får gärna några andra göra det och som alltid annars är det bättre om marknaden styr.

Susanne Eriksson, politisk sekreterare (S)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar