måndag 3 maj 2010

Rödgrön budget för fler jobb

Helgen är över, en ny arbetsvecka tar vid. Jag klagar inte över det eftersom jag har ett mycket omväxlande och stimulerande uppdrag, och ännu mer stimulerande hoppas jag att det blir i höst. Valborg och 1 maj är över, en helg som alltid är intensiv men samtidigt ger enormt mycket. I år hade jag förmånen att vara hemma i Tierp och lyssna till Agneta Gilles inspirerande 1-majtal. Själv höll jag ett kort tal om en av de viktigaste frågorna i vårt välfärdssystem, sjukvården. Därefter blev det Upptåget till Uppsala för att även där demonstrera och sedan lyssna till Thomas Östros tal.
Och idag presenteras det rödgröna budgetförslag.
Ny färdriktning, fler jobb, grön omställning och mindre klyftor för hela Sverige
är temat för Socialdemokraterna, Miljöpartiets och Vänsterpartiets budgetalternativ. Förslaget innehåller en lång rad intressanta och nödvändiga kursändringar som kommer att bidra till att minska klyftorna i vårt land.

- Straffskatten för våra pensionärer ska naturligtvis att avskaffas. En självklarhet för mig, Sveriges pensionärer och de flesta andra.
- En rad åtgärder för att få fler i arbete
- Taket i A-kassan höjs till 950 kr och avgiften till A-kassan blir väsentligt lägre.
- Förbättrade villkor för småföretagande
- Förbättringar för ensamstående föräldrar
- Drygt 100 miljarder mer än det borgerliga förslaget till infrastruktur, främst järnväg.
- Och en lång rad andra välavvägda, rättfärdiga och efterlängtade förslag…….
-Höjd skatt på bensin och diesel oroar främst dem som bor i glesbygd, men de kompenseras med ökade reseavdrag. Och det är en absolut nödvändighet att komma ifrån oljeberoendet. Ju förr detta görs, ju förr kommer nya tekniska lösningar att ”tvingas fram”.
- Höjd skatt på tobak och alkohol har jag inga problem att försvara, och jag tror nog att de allra flesta delar den ståndpunkten.

Och alla föreslagna reformer är finansierade, precis som traditionell socialdemokratisk politik brukar vara. Att den som tjänar 50.000 kr i månaden får betala ytterligare 250 kr skatt kan knappast förskräcka någon.

Och nu är det måndag morgon igen, en ny arbetsvecka med nya utmaningar. Jag får inte glömma bort att kolla upp de oroande signaler jag fick under förra veckan om att den privatiserade mammografin nu har 14.000 fler i kö än när det privatiserades. Dessutom är det tydligen också problem med it-tekniken och att man har svårigheter med tillgång av läkare.


Min längtan jag till hösten 2010 har inte avtagit, men det är ok med en skön sommar först!

Börje Wennberg (S)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar