onsdag 26 maj 2010

Blodomloppet

UTMANING
till mina landstingsrådskolleger


På tisdag den 1 juni går motionsloppet ”Blodomloppet” av stapeln. I Uppsala är det Blodcentralen och Upsala IF som arrangerar loppet, och det är tolfte gången det genomförs. Blodomloppet springs på 14 platser i Sverige och förra året deltog 70.000 personer.

Det finns massor av motionslopp att välja bland, men Blodomloppet står i en klass för sig. Bara genom att delta i Blodomloppet blir du en vinnare! Du visar att du bryr dig. Inte bara om din egen hälsa – utan även om andras.

Jag och fyra andra i den socialdemokratiska fullmäktigegruppen har anmält ett lag till Blodomloppet. Vi tror inte att vi kommer att vinna tävlingen, vi gör det främst för att peka på hur viktigt det är för sjukvården att många ger blod. Men vi gör det också för att ha roligt tillsammans.

Nu tar jag mig friheten att utmana dig att ställa upp i Blodomloppet. Det vore en kraftig markering om alla vi landstingsråd deltog. Du behöver inte vara någon elitlöpare för att delta. Man väljer både sträcka (5 eller 10 km) och tempo (gå, jogga eller spring). Själv kommer jag att springa 5 km i makligt tempo. Dagsformen är nämligen allt annat än vad jag skulle önska. Så den här tävlingen deltar jag i för den goda sakens skull och för att ha roligt. Nästa ”tävling”, den 19 sept, kommer jag däremot att satsa helhjärtat på. Då lovar jag att komma fulltränad och i toppform, efter ett snart fyraårigt träningsläger!

Blodomloppet syftar till att öka uppmärksamheten kring blodgivning och att få fler att lämna blod. Sjukvården behöver ständigt blod. Idag finns ca 247 000 blodgivare i Sverige men det behövs många fler.
Bli blodgivare du med!


Börje Wennberg (blodgrupp 0 Rh-)
Landstingsråd (S)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar