måndag 10 maj 2010

Vem kan man lita på ??

Med stigande förvåning läser jag insändare och debattinlägg i Enköpingsposten från C- och FP-politiker angående stängningen av akuten på Enköpings lasarett. Rolf Edlund (C) m.fl slår sig för bröstet och påstår att om de vinner valet så skall minsann akuten öppnas igen.
Hur skall man kunna lita på sådana politiker? Det var ju Centern tillsammans med Moderaterna, Kristdemokraterna och Folkpartiet, det vill säga den borgerliga landstingsmajoriteten, som la fram förslaget om stängning av akuten. De la inte bara fram förslaget, de röstade också aktivt igenom det!
Hur skall man kunna lita på någon som inte vågar eller vill stå för vad man gjort eller beslutat? I landstingsstyrelsen har inte ett ord sagts om att C eller FP har ändrat sig i frågan om att stänga akuten nattetid på lasarettet i Enköping.
Att säga en sak på insändarsidan i EP och vid torgmöten i Enköping, samtidigt som man säger det motsatta i styrelserummen i Uppsala är både falskt och omoraliskt. Hur skall man kunna lita på sådana politiker och partier som låter sig företrädas av lögnare?
Vi socialdemokrater accepterade den borgerliga landstingsmajoritetens förslag för lasarettet i Enköping. Om vi vinner valet i höst så kommer vi att utvärdera effekterna av stängningen av akuten och övriga förändringar på lasarettet. Men att som C och FP ”tala med dubbla tungor” och inte våga stå för vad man beslutat i Uppsala när man möter enköpingborna gör inte vi.
Vi socialdemokrater står för det vi sagt. Och om det visar sig att ett beslut inte gav det resultat som vi förväntat oss, då är vi beredda att ompröva.
Socialdemokrater kan man lita på, vi ljuger inte!

Börje Wennberg (S)
landstingsråd

2 kommentarer:

  1. Jag är mycket förvånad över den ton du använder i debatten. Jag är inte van från Enköpingspolitiken med den sortens lögnanklagelser.

    Vi centerpartister i länet har tagit ett landstingsprogram - det gäller i hela länet och det som vi har framfört i Enköpings-Posten har full täckning i programmet.

    SvaraRadera
  2. Börje Wennberg16 maj 2010 kl. 14:55

    Jag har inte ifrågasatt vad Centerparteit tagit för länsprogram. Det jag reagerat mot är att ledande centerpartister säger en sak på insändarsidan i EP och när de möter enköpingsbor, och den motsatta i styrelserummen i Uppsala.
    Det är djupt ohederligt och bör tydligt påtalas.
    Jag har genom åren samarbetat med många centerpartister. Ibland har vi varit eniga, ibland oeniga, men det har varit hederliga personer som man kunnat lita på. Sån´t uppskattar jag. När man "talar med dubbla tungor" uppskattar jag inte.

    SvaraRadera