söndag 27 september 2009

Att kasta sten i glashus

Någon gång ibland brukar jag skumma igenom Erik Weimans blogg, för att se om han har några intressanta inlägg eller vad han senast retat upp sig på hos Socialdemokraterna.
Med stor förvåning noterar jag att han "är nästan feministisk" i ett inlägg från sen lördagskväll. Han ondgör sig vältaligt över att Ingvar Oldsberg i "Här är ditt liv" endast haft tre medelålders män som gäster i programmet. I sak kan jag ge Weiman rätt, men förvånas storligen över att en ledande moderat i Landstinget i Uppsala län tar till brösttoner i denna fråga. Hur ser det ut i landstingsstyrelsen. Moderaterna har tre ordinarie ledamöter, alla medelålders män. Dessutom har man fyra ersättare, där de tre första är män och först på sista ersättarplats kommer en kvinna. Man kan med fördel jämföra med andra partier, t.ex. Socialdemokraterna där vi regelmässigt har jämn könsfördelning.
Nej Erik, städa först framför den egna dörren och fundera en stund vad ordspråket "Man skall inte kasta sten när man sitter i glashus!" betyder.
Men Eriks irritation kan ju också bottna i irritation över att en allmänt aktad socialdemokrat fick utrymme i Ingvar Oldsberg populära TV-program. Dessutom har Ingvar lovat mig att det blir en kvinna som blir programmets gäst nästa lördag. Från Weimans sida har jag inte hört några löften om ökat utrymme för kvinnor i landstingsstyrelsen.

Börje Wennberg
landstingsråd (S)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar